Bra ord

News
En händelse på senare tid har fått mig att inse något. Ett wakeup call som jag är stolt över att ha tagit tag i på egen hand, något jag nu vet att jag inte fötjänade under en längre tid eller kunde rå för. Jag önskar varenda en av er att hitta er inre lycka och balans, något som inte är lätt idag med alla miljontals krav. Ta er några minuter och läs det här och ta in, ni som känner er träffade.
 
Från Alexandra Brings blogg:
 
"Jag ska förklara en sak för er. Jag har lidit av kroppskomplex och dåligt självförtroende, obalanserad relation till mat och ångest. Jag har varit med om mycket mer än vad jag någonsin kommer dela med mig av här. Varför? Jag ville inte stanna i offerkoftan. Det är så lätt att gå in i en roll som svag, slippa ta ansvar och hela tiden peka på omständigheterna runt en och det förflutna.

Eller, så kan man acceptera att sina omständigheter förmodligen aldrig kommer vara 100% perfekta. Att allt man gått igenom är erfarenhet och lärdom. Att kroppen aldrig kommer se ut som den där tjejen i den där tidningen – hon gör förmodligen inte ens det själv. Att svält, självförakt, hetsätande, ångestattacker inte är livet man vill leva. Inställning och synsätt är de två redskapen som avgör hur livet vi lever ska vara. Såklart finns det omständigheter som inte går att finna något positivt i, men många av våra problem är vi faktiskt själva ansvariga för.
Det kommer alltid finnas ideal i samhället och det är i slutändan ditt eget ansvar hur du vill påverkas av dem, hur sjuka de än är. Du behöver inte mig som bevis på att det är okej att inte följa alla hetser och må dåligt över en banan. Du vill ge din kropp vad den förtjänar! Det spelar ingen roll om du läser att du inte ska äta fett, kolhydrater, periodiskt, 5:2 eller vad nästa grej nu blir. Du har ett inbyggt filter som utgår ifrån att din kropp ska må bra. Du behöver inte ha ångest över mat. Du rör på dig och maten är din bränsle. Du vill inte svälta dig eller plåga din kropp, det är den som ska bära dig genom dina barns uppväxt, och deras barns uppväxt. Du vill ha en kropp som är frisk, stark och sund. Det är så du kommer hitta ditt psykiska välmående. Släpp stressen. Hitta balans. Gör din grej som gör dig lycklig, inte alla andra. Se på mat som kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler. Se på mat som byggstenar för din kropp, inte som ångestladdade kalorier. Mat är ingen belöning eller bestraffning, mat är näring."
 
 
 

Kommentera inlägget här: